tisdag 28 maj 2013

Bikefit

Idag var jag på CykelCity i Lund för att göra en Bikefit, eller Specialized BodyGeometry fit som dom kallar det.
Inte en dag för tidigt.

Hade planer på det redan förra året men då det kostar 2.000:- blev det att jag drog på det. Tänkte att "så illa kanske jag inte sitter trots allt". Men det gjorde jag. Satt illa.
Jag har ju haft problem med mina knän, men utöver det har jag känt att jag spänner mig i nacken, att jag glider fram på sadeln, att jag hänger för mycket på styret och att jag eventuellt sitter lite lite snett.
Det fanns mycket att göra alltså och idag var det då dags.

Tog tåget till Lund så att jag skulle hinna dit till 10.00







































Då tåget var lite sent (tro det eller ej) var jag framme 5 minuter sent, men det var inga problem. Matti på CikelCity tog emot mig ändå :)

Hade innan frågat om dom kunde se över mitt bakhjul när jag ändå var där, då det skulle behöva justeras lite, och medan jag fick ben, rygg, knän, höfter, leder mm. kollade, tog någon av Mattis kollegor sig an min cykel. Perfekt.

Vi mätte rumpan, kollade min rörlighet (eller orörlighet) längd mm. mm. Och precis som jag har trott tidigare, kunde vi konstatera att mitt ena ben är 1-1,5 cm längre än det andra.
Hade en sjukgymnast som sa att så inte var fallet, när jag bad henne kolla. Jag var nästan säker men om hon sa så så var det säkert så...
Sjukgymnaster alltså...
Tro fan att jag har haft problem med löpningen!!!

Hur som helst så var grabbarna på verkstaden klara med mitt bakhjul lagom tills det var dags att sätta upp cykeln i en trainer.






























Fick låna en ny sadel, vilken skulle passa min rumpa bättre.

Det var mycket annat som ändrades också.
- Sadeln sänktes till exakt rätt position
- Sadeln justerades in i längdsled samt vägdes in i våg ordentligt
- Styret höjdes, vinklades upp ett par grader samt försågs med en 10 mm kortare styrstam.
- Skorna fick nya iläggs-sulor (med bättre stöd vid hålfoten)
- En liten kil lades i fram under tårna i högerskon. Samtidigt skruvades en distans fast mellan spd-sl-klossen och samma sko, för att kompensera för mitt lite kortare ben.
- Klossarna på båda skorna flyttades bak. Den högra drogs inåt vevarmen något samt vinklades in lite.

Efter allt det här kändes det ovant, men RIKTIGT BRA!!!

Vilken skillnad!!

Tog en kort provtur utanför och upplevde att jag hade betydligt mer kraft i rundtrampet än jag haft innan.
Skapligt väl värda pengar!!!
Blev sjukt sugen på att cykla hem istället för att ta tåget. Det är trots allt bara 7-8 mil, men eftersom jag har varit förkyld och haft ont i halsen dom senaste dagarna fick det bli tåget iaf.

Fick låna hem sadeln i en vecka för att se hur den känns.
Nästa måndag ska jag tillbaka på uppföljning.
Hoppas jag blir helt frisk snart så att jag kan ut och prova ordentligt.


Det var varmt att cykla inomhus ;)


























Hittade en cykel till grabben.
Han behöver verkligen en ny och tidigare har vi mest tittat på mountainbikes eller likn. men den här känns ju klockren ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar