måndag 15 juli 2013

Att rikta ett hjul...

Som jag skrev tidigare har jag gett mig tusan på att lära mig att rikta hjul.
Det gick ju inte så bra sist, men skam den som ger sig.

Beställde nya ekrar på cyclecomponent.se
Passade även på att beställa en sån här:












Den smala skåran håller man fast ekern med medans man skruvar på nippeln med en ekernyckel.

Typ såhär... Fast det här är framhjulet och bilden är tagen i ett annat tillfälle. Principen är dock
densamma








































Hade jag haft en sån sist hade nog ekrarna klarat sig.
Istället råkade jag vrida av dom.

Hur som helst.

Igår dukade jag upp allt framför tv:n och Tour de France. Passande va? :)







































Först av allt kalibrerade jag armen på riktstället så att det helt säkert (nåja...) var centrerat.
Hur man gör det kan man läsa här.

Upp med hjulet i riktstället och dags att börja.

Började med att sätta dit dom tre ekrarna som saknades.
Skruvade bara fast nipplarna så pass att dom precis gängades fast i ekrarna.
Lossade sen samtliga ekrar så att nästan hela gängningen syntes.
Detta gjorde jag för att dels börja på noll på alla ekrar, men också för att kunna droppa lite olja på gängorna på varje eker. Har fått för mig att det borde underlätta när spänningen på ekrarna ökar om man ska finjustera dom.
Torkade bort överflödig olja och drog åt varje nippel så att gängorna på ekrarna doldes helt.

Nu var hela hjulet fortfarande väldigt slappt.

Vred ett helt varv på varje nippel runt hjulet.
Fortfarande väldigt slappt...
Vred ett varv till på ekrarna närmast kassetten och 1,5 varv på ekrarna på andra sidan.

Nu började det tighta till sig.
Hjulet var fortfarande väldigt skevt men nu kunde man börja se resultat av vridandet.

Tog ett halvt varv till på varje eker.

Sen började själva justeringen.

Kaliprarnas position vid justering av rakheten i hjulet.







































Skruvade in kaliprarna mot fälgbanan och började med små skruvrörelser dra åt/släppa på ekrarna för att få hjulet att löpa fritt i stället. Mycket pill blev det...

Ibland kunde det vara svårt att veta vilken eker av två man skulle spänna släppa. Där hade man stor hjälp av örat. Genom att knäppa på ekrarna som på en gitarr kunde man konstater vilken som var slapp respektive spänd.

Efter allt pill kände jag mig nöjd med resultatet.
Toleransen på skevheten på ett hjul är max en millimeters spel i sidled. Jag hade nu ca 0,5 mm.

Dags för nästa steg. Att korrigera rundheten i hjulet.

Kaliprarnas position vid justering av rundheten i hjulet.

































Bytte plats på kaliper-armen och justerade hjulet genom att kolla vilken del som buktade utåt respektive inåt.
Nu gällde det att inte vrida för mycket åt bara ett håll, för då skulle hjulet bli skevt igen.
Det är dock svårt att undvika så när man är klar med det här steget få man gå tillbaka och korrigera skevheten igen. Helst utan att göra hjulet ovalt igen ;)

Efter ett tag kände jag mig nöjd. Hjulet var mycket rakt - förutom på ett ställe.
Där fälgen har sin skarv buktade det lite utåt. Det gick bara inte att få till. Antar att det beror på att det är ett "instegs-hjul" jag har. Måste vara bättre gjort på dom dyrare hjulen.

På med fälgtejp, slang och däck och så på cykeln med allt.
Provade att veva runt lite.

Inte ett ljud.
Gårdagens oljud var borta.

PERFEKT!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar