måndag 15 juli 2013

Bekymmer med oljud

När jag hade bytt vevparti och äntligen fått ordning på växlar, kedjeförare (eller vad det heter) och ansåg mig vara klar, hördes ett litet svagt ljud någonstans ifrån.

När jag "trampade" runt hördes ett svagt tickande.
Operation hitta oljudet kunde börja.

För varje trampat varv tickade det 5 ggr ungefär.
Bara när man trampade framåt.
På alla växlar på båda klingorna.

Provade att att ta bort vevpartiet och fetta in det igen/ännu mer.
Det hjälpte inte.
Funderade på om det kunde vara navet som väsnades. Det hade inte varit något problem innan...
Provade att låta armen agera vevparti och provade att dra runt kedjan med handen. Inget oljud.
Märkligt...

Satte tillbaka allting och fortsatte letandet.

Hörde att det kom från kassetten och till slut såg jag det:




När kedjan gick runt på kassetten blev det efter några länkars längd en liten glipa. När kedjan hoppade in i mellan taggarna igen kom det tickande ljudet.

Tyckte det var konstigt att det var så helt plötsligt.
Visst var det nytt vevparti och ny kedja, men anspänningen på kedjan borde vara ungefär densamma och kedjan var av exakt samma modell som innan.

A ja... Tänkte att jag skulle rikta mitt bakhjul och se om det var likadant med den kassetten (Shimano 105 (precis som kedjan) mot Ultegra som det sitter på Villes hjul).

Dom nya ekrarna, nipplarna och ekerverktyget har kommit så det var bara att ta tag i.
Klockan hade dock blivit mycket så det fick vänta.

Återkommer med det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar