tisdag 16 juli 2013

Måttstocksrundan

Som vi alla vet så är det ju rätt intressant att veta om träningen har gett resultat osv.

För att kolla formen har jag en liten runda som jag kallar måttstocksrundan.
Det är en runda på ganska exakt tre mil, med en rätt ordentlig stigning från kilometer 10 till 15.
Efter ungefär 20 kilometer finns en rätt brant utförslöpa där man kan testa toppfart (om man inte har tagit ut sig totalt i stigningen)
Rätt rolig runda om man har ont om tid men ändå vill ut en sväng.

Höjdkurvan är GPS-baserad och skall tas med en liten nypa salt. Tänk er att rundan börjar och slutar på ca 50 möh. (högra Y-axeln) så blir det mer rätt.























































I början på säsongen cyklade jag rundan på 1:03:21 (30,2 km på 28,72 km/h i snitt)

Sen dess har jag hunnit med två omgångar till varav den andra var med det nya vevpartiet.
1. 31,00 km på tiden 00:58:44 (31,67 km/h i snitt)
2. 30,55 km på tiden 00:58:40 (31,24 km/h i snitt)

Trodde faktiskt att det skulle gå lite snabbare.
Det gjorde det iofs. också på et sätt. Efter den långa stigningen, vilken har sitt krön på km 15, låg jag på 30,1 km/h i snitt på runda 1 ovan och 30,4 km/h i snitt på runda 2.
Dessutom slog jag personligt hastighetsrekord på den senaste rundan (68,98 km/h).

Det tråkiga var att jag tappade rätt mycket sista milen. Dels för att jag blev rätt trött efter stigningen men även för att jag började få väldigt ont i knät. Inte bra...

Måste kolla upp det där (igen...)

Det är så fruktansvärt roligt att cykla så jag vill verkligen inte att säsongen ska vara över.
Ikväll blir det en sväng på rullskidorna följt av en lång stretch-session.


2 kommentarer:

  1. Hur går det för dig? Vill läsa uppdateringar!:-)

    SvaraRadera
  2. Ja du, det går inte alls - just nu.
    Har fortfarande problem med mitt knä, vilket är väldigt deprimerande.

    Som det känns nu undrar jag om jag någonsin kommer kunna cykla igen :-/

    SvaraRadera