söndag 2 juni 2013

Möckeln runt 2013

Idag var det dags att cykla Möckeln runt (100 km).
Cyklade samma lopp förra året och det var trevligt. Dels för att det gick undan (slog personbästa det året på den rundan) men även för att vädret var kanon och dagsformen likaså.

När jag vaknade idag kände jag av förkylningen lite fortfarande. Bara lite rethosta samt ett par "förkylningsblåsor" i halsen, men det var tillräckligt för att jag skulle känna att det nog inte skulle bli några hastighetsrekord idag.

Blev upphämtad av Ville vid 7-tiden. Efter att ha tagit ut pengar körde vi mot Älmhult där vi mötte upp Jocke.
Gjorde oss klara och tog en kort uppvärmnings-runda.



Gled sen bort mot starten och inväntade att klockan skulle slå nio då starten skulle gå. Träffade några "kändisar" från förra året. Trevligt.

Starten gick och vi gav oss iväg. Jocke la sig bland dom första och jag tog rygg på honom.
Åkte med första-klungan ut ur stan. Tänkte att jag hänger på så länge jag orkar. Med tanke på hur dom andra loppen har gått i år samt förkylningen var jag nästan övertygad om att jag inte skulle kunna hänga på hela loppet.
Fick hålla noggrann koll på pulsen som hade en tendens att rusa.
Jag kände mig inte andfådd eller trött men pulsen var ovanligt hög.

Försökte tänka på att andas djupt, dricka regelbundet och spara på krafterna. Kändes bra. Riktigt bra.
Det irriterade mig att jag kände mig tjock i halsen. Hade det inte varit för det hade det varit helt perfekt.

Milen gick och jag kände att det kanske inte var omöjligt att jag skulle fixa tempot. Vi låg mellan 35-43 km/h hela tiden och visst kände jag att det gick fort, men jag kände mig inte trött eller så. NICE!!





Det var så pass att jag faktiskt hängde ihop med samma grupp hela loppet.

Trodde inte det var sant när jag gick i mål efter 02:32:13 och med en snitthastighet på 38,4 km/h!!!
Helt stört!! Dessutom kände jag mig inte ens trött.
Förra året körde vi på 02:48:44 (34,5 km/h)

Sjukt skön känsla. Speciellt eftersom jag har varit lite orolig inför årets Vätternrunda och vår tänkta tid runt sjön (sub10)

En annan sak som faktiskt känns JÄVLIGT bra är att vara en av dom 20-25 snabbaste på ett lopp med över 200 startande. Jag är INTE van att ligga så pass långt fram.

Väl i mål tjöta vi lite med dom andra och fikade lite innan vi begav oss hemåt - mycket nöjda.

GÖTT!!!!






4 kommentarer: