söndag 23 juni 2013

Vätternrundan 2013 del 4

Såhär i efterhand känns det som ett ganska bra lopp men en sak är säker: Ska jag cykla nästa år också så får det bli med en samkörd grupp.
Det känns som att det är med livet som insats man cyklar Vättenrundan.
Det är ett rent under att inte fler olyckor händer.

Till att börja med så finns det många faror bara i den egna gruppen. Folk:
...ställer sig upp och cyklar utan att tänka på att dom skickar bak cykeln 30 cm. Ligger man så nära som man brukar går man på hjul och i backen.
...plockar upp flaskan och dricker långt fram i gruppen. Tappar dom sin flaska där så...
...lägger sig omlott när dom rullar på och hamnar vid sidan om framförvarandes bakhjul. Lite vingel, eller väjande för hål eller likn. resulterar i... vurpa.
Sen har vi alla runt omkring som bara bryr sig om sitt - om ens det.
Det finns grupper som:
...lägger sig på omkörning trots att filen vägen är full. När dom sen får möte eller vägen smalnar av så bara SKA dom in istället för att bromsa.
...gapar och skriker som om alla andra grupper/ensamcyklare är idioter. Tyvärr var min egen grupp en sådan i år och det var extremt pinsamt.
Och så finns det personer som:
...byter linje utan att se sig för.
...genar i kurvorna trots flera cyklister i bredd.
...prejas efter omkörning istället för att gå in framför med god marginal
...bara stannar mitt i vägbanan när deras grupp ska ha pissepaus.

Jag skulle kunna hålla på länge.
Det finns många saker man inte kan påverka som kan få förödande konsekvenser för ens deltagande.

Ändå sitter man här och funderar på hur man ska göra nästa år.
Som att det redan är bestämt ATT man ska cykla.
Skulle man våga chansa på en sub9-satsning?
Skulle man kunna få ihop cyklister till en sådan grupp med möjlighet att träna tillsammans under året?
Skulle man lyckas få gemensam starttid utan en gruppanmälan - för gruppanmälan  är det inte tal om till nästa år. VR är dyrt som det är utan dom extra 400:- för föranmälan.

Vad jag vet är att jag kommer tillbringa många timmar på trainern i vinter. Har inte haft den möjligheten innan.
Dessutom ska jag trimma cykeln till nästa säsong. Då i form av nytt gruppset och nya hjul.

Någon som är sugen?
Jag är ;)

1 kommentar: