söndag 30 juni 2013

Trollatrampet 2013

Alltså det här med cykellopp är ju riktigt roligt.
Igår var det dags igen.


Den här gången var det Göingecyklisterna som anordnade loppet Trollatrampet.

Det blev tidig frukost och sen iväg för att hinna tanka innan jag plockade upp Pontus vid 06:45-tiden. Körde sen raka vägen (nåja... efter en felkörning) till Glimåkra där starten gick.
Väl framme mötte vi upp Ville, Jocke och Johan.
Betalade startavgiften på rimliga 200:- (inkl. efteranmälansavgift) och gjorde oss klara för start.
Kvällen innan tittade jag till på mitt bakdäck och såg att det nog kanske skulle behöva bytas.



Behövde dock få all sömn jag kunde och beslöt mig för att ta med ett extra däck istället. Började bli ont om tid till start så att byta var inte att tänka på.
Johan rådde mig att ta med däcket i ena ryggfickan. Efter lite velande följde jag hans råd. Ville inte behöva få höra efteråt: Vad var det jag sa?!

Nåväl...
08.00 gick starten och vi var iväg.
Det gick rätt lugnt till en början.
Vi låg ungefär i mitten av första klungan och tänkte att tempot snart skulle öka. Det gjorde det inte. Kollade på hastighetsmätaren efter ca 6,5 km och såg att vi låg på ca 31 km/h. Ganska komiskt att det kändes långsamt med tanke på att det för ungefär ett år sen kändes riktigt snabbt.
Jocke som låg snett framför mig i vänstra ledet (jag låg i högra) vände sig om och sa halvt frustrerat: - Fan det är ju inget tempo!!
Jag kände likadant och sa något medhållande.
Såg att Jocke gick ut åt vänster för att bryta sig ur klungan. Jag tänkte hänga på men var fast innanför cyklisten till vänster. Bad om att bli utsläppt men på dom få sekunderna det tog att komma ut, hade Jocke redan hamnat 10-20 meter framför mig.
Bansträckningen

Höjdkurvan 538 meter enligt Garmin (ej barometrisk
höjdmätning)
Jag gav vad jag hade. Det gjorde han också.
Kollade mätaren. 42 km/h. Pulsen började gå upp.
Körde på.
Kollade mätaren. 43,5 km/h. Pulsen låg på 92%
Tog bara in lite lite på Jocke.
Skrek åt honom att hålla igen. Han hörde inte.
Kollade bakom axeln. Några till hade hakat på.
Ville inte riskera att vägga så jag släppte av lite. Jocke är så grymt stark så det var inte ens säkert att han skulle tappa något.
Ingen körde om så jag fick dra ensam.
Såg att Jocke vände sig om och saktade ner. Snart var vi samlade igen, men nu i betydligt högre tempo. Vi låg mellan 35 och 42 km/h och jag kände att det var på tok för fort för mig.
I drygt 3 mil hängde jag på men jag tappade i krönen på backarna och det var tufft att jaga igen. Tog mina förningar men backarna blev för mycket till slut.
Fick ge upp till slut och släppte gruppen. Visste att andra klungan skulle komma så småningom.
Körde själv i en dryg mil innan jag hörde dom komma susande bakom mig.
Även dom hade fått upp farten nu men det funkade.
Kändes bra. Tufft och ganska jobbigt emellanåt men jag var säker på att jag skulle orka.
Såg att Pontus och Johan också var med nu vilket var trevligt :)

Mitt snitt sjönk när jag cyklade själv.
Blir lätt att jag låter mig själv slappna av lite för mycket när jag tappar en grupp innan jag lägger på ett extra kol igen.
Nu började det öka igen iom. att hastigheten stadigt låg över 34 km/h

Milen flöt på och snart hade vi cyklat dom 90 kilometrarna som loppet var.
Jag som gillar att spurta på slutet kände att jag hade krafter kvar och ville öka markant. Svårt bara när man inte vet vart målet är eller hur långt det är kvar. Det skulle ju vara nu, men något mål syntes inte.
Efter ytterligare 4 km kom vi till en lång raksträcka som kändes bekant. Jag tryckte på och gav vad jag hade kvar.

Bild tagen vid spurten. © goingecyklisterna.se

Rullade i mål på 2:46:36, vilket gav en snitthastighet på 34,1 km/h
Kände mig nöjd med rundan.

I mål mötte jag och Pontus Jocke och Johan. Johan ryckte någon mil innan mål och lyckades komma ifatt Jocke och dom. Tror dom rullade in på 34,4 km/h i snitt.

Vi tog oss varsin korv med bröd och snackade om loppet i väntan på Ville som även han snart rullade in.

© goingecyklisterna.se
© goingecyklisterna.se



Ännu ett cykellopp var därmed genomfört (utan punktering och trasigt däck) och nu längtar jag redan till nästa.

Vi rullade bort till parkeringen och packade in oss i bilarna.
Först såg vi till att få till den obligatoriska gruppbilden för dagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar