söndag 23 juni 2013

Vätternrundan 2013 del 3

Jag kom alltså i mål med sluttiden 10:29.Med tanke på att jag hade hoppats på en sub10-tid så borde jag kanske inte vara så där jättenöjd, men det är jag faktiskt.
Min runda från
www.resultatjakt.se


Ska man jämföra med förra året så var jag betydligt sämre förberedd nu. I år hade jag 145 mil i benen innan VR mot 190 mil i fjol.
Lyckades ändå förbättra min tid med 25 minuter.

Så hur kunde jag då tro att jag skulle komma under 10 timmar?
Dom två sista loppen jag körde innan VR gick över förväntan. Första var Möckeln runt (100 km på 38,5 km/h i snitt). Det andra var Björnekullatrampen (115 km på 33,8 km/h) i snitt.
BT var betydligt mer kuperat än Möckeln och jag drog ungefär 1/3 av hela sträckan. Kände dessutom att jag hade mycket kvar att ge när jag kom i mål.
Då borde jag rimligtvis kunna hålla 30,5 km/h under VR med draghjälp från +20 personer i gruppen.

Tror verkligen att det hade gått om det inte vore för våran vurpa och för dragspelet i klungan. Vi var allt annat än samkörda och det var rätt jobbigt att fylla luckorna som bildades när folk ryckte fram i vänsterledet hela tiden.
Det var bara 4 st (Varav Jocke var den ena - respekt!) i vår nästan 30 man starka grupp som tog sig in i mål under 10 timmar, och dessa gjorde ett ordentligt ryck dom sista 8 milen. Imponerande!!

Själv hade jag en ganska djup svacka ett tag mellan 15-20 mil och jag har för mig att det var likadant förra året. Såg därför väldigt mycket fram emot depån.
Depåstoppet som i sig blev ganska långt var välbehövligt. Strax efter det kom jag upp ur svackan och det med besked.
Låg på under 28 km/h i snitt när jag lämnade Boviken.
Mina sista 10 km på Vätternrundan såg ut såhär:

30,5 km/h
33,6 km/h
33,0 km/h
42.9 km/h
31,0 km/h
32,7 km/h
37,9 km/h
30,3 km/h
32,1 km/h
34,3 km/h

Den spurten gjorde att jag jag iaf. lyckades med en sub 10,5 tid och det gjorde hela loppet.
Kände mig otroligt stolt över min insats.

Efter målgång la vi oss i solen och åt lite. Hämtade ut diplomen, fick grymt skön och välbehövlig massage och försökte sen cykla hem till husvagnen.
Jag var nu otroligt stel och hade ont i knäna. Det var INTE skönt att cykla.
Väl tillbaka i husvagnen knäckte vi ett par välförtjänta kalla öl, firade med lite bubbel och beställde pizza från pizzaonline.se.






Tog en dusch i den minst sagt provisoriska duschen på campingen och försökte stretcha lite.


Sen var det INTE svårt att somna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar