söndag 16 juni 2013

Vätternrundan 2013 del 1


Då var Vätternkarusellen slut för det här året...
Det finns mycket att skriva om det hela, men jag tror att jag delar upp det hela blir för långt annars.

Börjar att berätta lite om själva loppet och helgen i sig så får mina reflektioner om allt annat runt loppet vänta lite.

Tidigt i fredags morse blev jag skjutsad ut till Ville. Vi lastade in våra cyklar i bussen och resten i husvagnen innan vi styrde kosan mot Motala. På vägen plockade vi upp Jenny, Jocke och Johan och deras cyklar.

Jocke och Ville utanför "Party-pråmen"

Det var en munter skara som förväntansfullt avverkade mil efter mil i "party-pråmen" med en stabil Ville bakom spakarna (ratten).
Jag tänker: Bättre en suddig bild än ingen bild alls ;)

Vi avhandlade viktiga ämnen som strategi inför loppet, öststatsinvånare, cyklar, medtrafikanter mm. mm.

Efter ha avnjutit en god lax-tallrik i Ödeshög var vi snart framme i Motala.
Släppte av Johan där han skulle bo innan vi körde bort till campingen där vi andra skulle husera kommande nätter.
Ställde upp husvagnen och körde sen in till Motala där vi hämtade ut nummerlapparna, tog det obligatoriska varvet i mäss-tältet, fikade, kollade startområdet, shoppade, kollade på cyklar och... kollade på cyklar.

Jenny utanför basen.
massa folk i en liten del av det STORA tältet...
Jocke provar ny mössa...?
Kolhydratsladding när den är som bä... godast.

Nu blev Jocke och Ville sugna på att bli brevbärare (?)



Den rutinerade räven skrämmer upp förstagångsåkaren.

Jenny posar i posten-tältet. Vykort på väg...

Tiden rusade (som den alltid gör när man ha roligt) och vi blev tvungna att åka till det inbokade mötet med tillhörande pastamiddag som cykelklubben hade bokat in.
Vi (kanske mest jag) var lite oroliga att gruppens upplägg för loppet inte skulle passa mig (då tänker jag mest på antalet stopp), men det visade sig att det blev den bästa tänkbara strategin som klubbades igenom - 3 korta depåstopp.
Skönt.

Efter en stadig pastamåltid begav vi oss av mot husvagnen där vi gjorde klart alla cyklar inför morgondagen innan sängen kallade. Tror inte jag lyckades sova en kvart ens, men försökte det gjorde jag.

God morgon!!

02:00 på lördagsmorgonen ringde klockan och det var dags att gå upp. Vi klädde på oss, åt frukost och cyklade till starten.

På väg till starten

Kändes bra men ganska nervöst. Förväntansfullt.

Mötte upp gruppen inne i Motala vid 3-tiden. Fyllde flaskorna, gick på muggen och försökte förbereda mig mentalt på vad som komma skulle. 11 mil i 8-10 sekundmeters motvind följt av... ja, vem visste?




Vi blev insläppta i fållan och innan man visste ordet av så var vi iväg. 
UNDERBART!!



(Jag syns under den orangeklädda tjejen 00:29. Kolla på träden så ser ni vad vi hade att vänta oss i vindstyrka)

Jag verkligen njöt av att jag faktiskt kom till start. Brukar alltid bli sjuk innan såna här saker känns det som.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar